Navigácia

O nás Oblasti činnosti Pre žiakov Pre rodičov

Školský psychológ

Oblasti činnosti

Oblasti práce školského psychológa resp. s čím všetkým  a kvôli čomu môžete školského psychológa navštíviť

 

Cieľom práce psychológa je zabezpečiť starostlivosť a poskytnúť oporu pre všetkých zúčastnených vo výchovno-vzdelávacom procese

  • pre žiakov, rodičov a učiteľov zabezpečiť systematickú a komplexnú starostlivosť o žiaka v škole, ako aj sa podieľať na úspešnom začleňovaní žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do bežných

Oblasti, ktoré zahŕňa činnosť školskej psychologičky:

Diagnostická oblasť – cieľom je správne a včasné rozpoznanie príznakov akýkoľvek odchýlok vo vývine dieťaťa, ktoré je tak možné čím skôr začať napravovať

  • identifikácia žiakov so špeciálno-výchovnými potrebami, diagnostika percepčných deficitov, ktoré bývajú práve základom porúch učenia detí

 Diagnostika žiakov prvého a druhého stupňa, ktorí majú 

  • problémy v učení
  • problémy v správaní

Diagnostika intelektu a osobnostných predpokladov žiakov všetkých 8./9.tried

  • v rámci programu profesionálnej orientácie a voľby povolania

 

Terapeuticá oblasť cieľom je pomôcť deťom či ich rodičom vyriešiť problémy, s ktorými sa oni sami a ich najbližšie okolie trápia a potrebujú pomocnú ruku pri ich vyriešení

  • individuálna terapeutická práca  realizovaná na základe predchádzajúcej identifikácie problémových detí zo strany učiteľa alebo rodiča - krátkodobá terapeutickú intervencia, strednodobá príp. dlhodobejšia terapeutická práca uskutočňovaná priebežne počas celého školského roka podľa potreby a vzhľadom na charakter daných problémov žiakov
  • stimulačné programy, programy nápravy a rozvoja potrebných dielčích funkcií pri problémoch s učením, rozvoj koncentrácie pozornosti a pod
  • vytváranie individuálnych intervenčných programov zameraných na modifikáciu nežiaduceho správania ako aj na rozvoj osobnosti žiaka, sociálnych kompetencií a zručností 
  • skupinová práca so žiakmi s problémovým správaním  kombinovaná s individuálnymi stretnutiami dieťaťa s psychológom, príp. aj psychológa s rodičmi

 

Konzultačno - poradenská oblasť jedná sa o poskytovanie individuálnych konzultačno-poradenských služieb žiakom, učiteľom a rodičom týkajúcich sa prevažne školských výsledkov, problémov s učením, hyperaktívneho správania, problémov s koncentráciou pozornosti žiakov a pod.

Konzultácie a poradenstvo pre učiteľov:

  • konzultácie individuálnych výchovno-vzdelávacích programov začlenených (integrovaných) detí
  • konzultácie prístupu ku žiakom a ich rodičom (v prípade hyperaktívneho správania dieťaťa, problémov s koncentráciou pozornosti žiakov, nežiaduceho správanie žiakov, pri prejavoch úzkosti a strachu žiakov atď.), konzultácie intervenčných postupov na modifikáciu nežiaduceho správania  žiakov (priame intervencie ako aj intervencie sprostredkované učiteľmi a rodičmi)
  • konzultácia problémov s triednym kolektívom - zhoršená sociálna atmosféra a negatívne vzájomné vzťahy v triede, prejavy negativistického správania príp. šikanovania, celková nemotivovanosť detí a pod.

Konzultácie a poradenstvo pre rodičov:

  • výchovné poradenstvo týkajúce sa výchovných štýlov, otázky prístupu k dieťaťu, motivácia detí, systému odmien a trestov atď.; konzultácie rodinných problémov vo vzťahu k dieťaťu

Konzultácie a poradenstvo pre žiakov:

  • špecifické problémy s učením, poradenstvo ohľadne štýlov učenia, zvládanie strachu a trémy, ako aj  poradenstvo pri niektorých rodinných či osobnostných problémoch

 

Preventívna oblasť – cieľom je predchádzať problémom, ku ktorým často dochádza postupne a nevedomky,  a ktoré sa zväčša začínajú riešiť až keď už sú vypuklé, kedy sa však naprávajú už oveľa zložitejšie

Realizácia sociometrických analýz

  • triedach so zhoršenou sociálnou atmosférou a negatívnymi vzájomnými vzťahmi v triede, prejavmi negativistického správania 
  • v relatívne bezproblémových triedach, v ktorých má triedny učiteľ záujem na skvalitnení vzájomných vzťahov a celkovej atmosféry v triede
  • v triedach, kde je cieľom pomôcť budovať tím, odstrániť vytláčanie jednotlivcov na okraj kolektívu a pomôcť uplatniť dané schopnosti detí tak v športe ako aj v triednom kolektíve

 

V nadväznosti na tieto sociometrické šetrenia sú učiteľom navrhnuté, ponúknuté alebo priamo realizované aktivity na rozvoj sociálno-emocionálnych zručností, komunikačných schopností  a vzájomnej tolerancie detí

Spolupráca s koordinátorom protidrogovej prevencie v rámci prevencie proti zneužívaniu drog, návykových látok, alkoholu, ale aj v oblasti  prevencie proti šikane a pod.

Aktivity zamerané na prevenciu syndrómu vyhorenia učiteľov – poradenstvo, relaxačné aktivity pre učiteľov, posilňovanie schopnosti zvládať stres a pod.

Spolupráca s CPPPaP Piešťany, políciou, Úradom práce sociálnych vecí a rodiny

 

 

Fotogaléria